Syskonens unika skydd ger barn tryggare lek

Innovatör: Sarah & Sofie Hellström
Innovation: 
Barnmössa med huvudskydd OICAN

Månadens innovatörer är systrarna Sarah och Sofie Hellström som är grundare av OICAN och har tagit fram barnmössan med huvudskydd som säljs på SmartaSaker. Det som började som en personlig utmaning utvecklades till en resa mot att skapa ett diskret och effektivt skydd för barns huvuden. Genom att använda tvärvetenskaplig expertis och ett innovativt angreppssätt skapade systrana ett unikt skyddskoncept som bidrar till säkrare lek och rörelse.

Sommaren 2020 fick Sofies ettårige son diagnosen en kronisk sjukdom som ökade risken för fallskador. Efter att ha fått en obekväm skyddskudde från sjukhuset började Sofie fundera på bättre lösningar. Hon insåg snabbt att det fanns en uppsjö med kroppskydd inom sportindustrin, men skydd för vardagsbruk var svårt att hitta. Ett diskret, bekvämt skydd som inte bara skulle vara för barn med särskilda behov, utan för alla barn som gillar att leka. Här såg Sofie en tydlig lucka på marknaden. Sofie, utbildad statsvetare med fokus på hållbarhet, och hennes syster Sarah, utbildad inom hälsa och beteendevetenskap, bestämde sig därför för att skapa en lösning. Trots att de saknade erfarenhet inom skyddsmaterial och klädbranschen, har de alltid haft en entreprenörsanda och drivits av att lösa problem. Tillsammans påbörjade de jakten på ett skydd som skulle vara effektivt, diskret och miljövänligt.

De gick även en kurs hos Kemikalieinspektionen för att undvika skadliga ämnen, vilket visade sig vara ett smart drag. Trots flera tester hos RISE fann de inga material som uppfyllde deras krav. När en expert avfärdade deras idé, valde systrarna att utmana vetenskapen. Med stöd från Science Parks och Vinnova samarbetade de med några av landets främsta inom materialteknik, vilket resulterade i ett unikt, giftfritt skyddsmaterial som ger bra dämpning och bara är några millimeter tjockt. 

Hej Sofie! Kan du beskriva vad som gör mössan unik?

– Vad som gör mössan unik är att den innehåller ett nyutvecklat skyddssystem som är återanvändbart, giftfritt och har god dämpning, trots att det bara är 5 mm tunt. Av de få alternativ som jag själv kunde hitta till min son var antingen skydden tjocka och otympliga eller tunnare men innehöll en rad kemiska ämnen som barn inte ska utsättas för. Personligen tycker jag det bästa är att se hur mössan kommer till nytta för våra kunder. Vi får många recensioner från föräldrar som har letat länge efter en sådan produkt, och det är fint att se vilket mervärde den ger i deras vardag, svarar Sofie. 

Vilken spännande resa ni har gjort, berätta vad som har varit mest utmanande under processen?

– En utmaning har varit att det inte finns någon standardiserad metod för att mäta den här typen av produkt. Nu är produkten certifierad och vi arbetar samtidigt med att utveckla en ny standardiserad testmetod som är mer representativ för vår produkt. En annan utmaning har varit att öka kunskapen om produkten hos allmänheten. Styrkan ligger i att skyddet är osynligt, men det är också vår akilleshäl – folk förstår inte värdet förrän de klämmer och känner på produkten, svarar Sofie.

OICAN breddar sin målgrupp – från barn till idrottare och äldre

Innovationen riktar sig till flera olika målgrupper eftersom fallskador är vanliga. Föräldrar till yngre barn, liksom barn som har svårt att sitta still, är några av de som köper produkten. Även vuxna har behov av skydd, och mössan i storlek large passar dem. OICAN planerar att bredda sin målgrupp och även rikta sig till äldre. 

Företaget har fått positiv feedback från fotbollsspelare som provat skyddet. Spelarna upplever att skydden är effektiva, särskilt vid nickningar som annars kan vara smärtsamma, och med skyddet på kände de ingen smärta. Nästa steg är att utveckla en av deras andra modeller, ett pannband, med ett mer sportanpassat tyg. En annan idrottsgrupp som kan ha nytta av skyddet är konståkare, där vissa inte bär hjälm trots rekommendation. Skyddet skulle kunna erbjuda extra dämpning, men det är viktigt att understryka att mössan eller pannbandet inte ersätter en hjälm, utan fungerar som ett komplement med dämpande effekt.

Hur har reaktionerna från omgivningen varit?

– Responsen har varit positiv. Vi har haft en nära kontakt med många kunder genom våra pilotstudier där de har fått testa och utveckla produkten, med målet att den ska bli ännu bättre. Detta har hjälpt oss att skapa en god kundrelation från ett tidigt skede. Dessutom får vi mycket positiv feedback genom recensionerna på vår hemsida, svarar Sofie.

Vad har ni för planer framöver?

– Vi har många planer, bland annat att erbjuda vårt skyddssystem separat. Vi är främst specialister på skyddssystemet, inte på mössor. Samtidigt arbetar vi med ett annat segment där vi ser ett tydligt behov av skyddsutrustning. Många tror att vi bara fokuserar på barn och mössor, men det pågår mycket mer bakom kulisserna, svarar Sofie. 

Hur kom ni i kontakt med SmartaSaker?

– En av våra kunder tipsade er inköpare om våra produkter! Jag minns att en kund skrev till oss: ”Det här är så bra! Det borde säljas på SmartaSaker”, svarar Sofie.

Systrarnas tre tips till andra innovatörer:

  Uthållighet är allt, det är så lätt att ge upp. Man måste vara både envis och uthållig för att lyckas ta en produkt till marknaden.
  Tro på dig själv! Genom learning by doing och samarbete med rätt kompetens utvecklas vi ständigt.
  Låt inte viktiga beslut styras av rädslor. Följ magkänslan, den leder dig oftast på rätt väg.
Månadens innovatörer är systrana Sofie och Sarah Hellström som är grundare av OICAN och har tagit fram barnmössan med huvudskydd som säljs på SmartaSaker. Det som började som en personlig utmaning utvecklades till en resa mot att skapa ett diskret och effektivt skydd för barns huvuden. Genom att använda tvärvetenskaplig expertis och ett innovativt angreppssätt skapade systrana ett unikt skyddskoncept som bidrar till säkrare lek och rörelse.

Sommaren 2020 fick Sofies ettårige son diagnosen en kronisk sjukdom som ökade risken för fallskador. Efter att ha fått en obekväm skyddskudde från sjukhuset började Sofie fundera på bättre lösningar. Hon insåg snabbt att det fanns en uppsjö med kroppskydd inom sportindustrin, men skydd för vardagsbruk var svårt att hitta. Ett diskret, bekvämt skydd som inte bara skulle vara för barn med särskilda behov, utan för alla barn som gillar att leka. Här såg Sofie en tydlig lucka på marknaden. Sofie, utbildad statsvetare med fokus på hållbarhet, och hennes syster Sarah, utbildad inom hälsa och beteendevetenskap, bestämde sig därför för att skapa en lösning. Trots att de saknade erfarenhet inom skyddsmaterial och klädbranschen, har de alltid haft en entreprenörsanda och drivits av att lösa problem. Tillsammans påbörjade de jakten på ett skydd som skulle vara effektivt, diskret och miljövänligt.

De gick även en kurs hos Kemikalieinspektionen för att undvika skadliga ämnen, vilket visade sig vara ett smart drag. Trots flera tester hos RISE fann de inga material som uppfyllde deras krav. När en expert avfärdade deras idé, valde systrarna att utmana vetenskapen. Med stöd från Science Parks och Vinnova samarbetade de med några av landets främsta inom materialteknik, vilket resulterade i ett unikt, giftfritt skyddsmaterial som ger bra dämpning och bara är några millimeter tjockt. 

Hej Sofie! Kan du beskriva vad som gör mössan unik?

– Vad som gör mössan unik är att den innehåller ett nyutvecklat skyddssystem som är återanvändbart, giftfritt och har god dämpning, trots att det bara är 5 mm tunt. Av de få alternativ som jag själv kunde hitta till min son var antingen skydden tjocka och otympliga eller tunnare men innehöll en rad kemiska ämnen som barn inte ska utsättas för. Personligen tycker jag det bästa är att se hur mössan kommer till nytta för våra kunder. Vi får många recensioner från föräldrar som har letat länge efter en sådan produkt, och det är fint att se vilket mervärde den ger i deras vardag, svarar Sofie. 

Vilken spännande resa ni har gjort, berätta vad som har varit mest utmanande under processen?

– En utmaning har varit att det inte finns någon standardiserad metod för att mäta den här typen av produkt. Nu är produkten certifierad och vi arbetar samtidigt med att utveckla en ny standardiserad testmetod som är mer representativ för vår produkt. En annan utmaning har varit att öka kunskapen om produkten hos allmänheten. Styrkan ligger i att skyddet är osynligt, men det är också vår akilleshäl – folk förstår inte värdet förrän de klämmer och känner på produkten, svarar Sofie.

OICAN breddar sin målgrupp – från barn till idrottare och äldre

Innovationen riktar sig till flera olika målgrupper eftersom fallskador är vanliga. Föräldrar till yngre barn, liksom barn som har svårt att sitta still, är några av de som köper produkten. Även vuxna har behov av skydd, och mössan i storlek large passar dem. OICAN planerar att bredda sin målgrupp och även rikta sig till äldre. 

Företaget har fått positiv feedback från fotbollsspelare som provat skyddet. Spelarna upplever att skydden är effektiva, särskilt vid nickningar som annars kan vara smärtsamma, och med skyddet på kände de ingen smärta. Nästa steg är att utveckla en av deras andra modeller, ett pannband, med ett mer sportanpassat tyg. En annan idrottsgrupp som kan ha nytta av skyddet är konståkare, där vissa inte bär hjälm trots rekommendation. Skyddet skulle kunna erbjuda extra dämpning, men det är viktigt att understryka att mössan eller pannbandet inte ersätter en hjälm, utan fungerar som ett komplement med dämpande effekt.

Hur har reaktionerna från omgivningen varit?

– Responsen har varit positiv. Vi har haft en nära kontakt med många kunder genom våra pilotstudier där de har fått testa och utveckla produkten, med målet att den ska bli ännu bättre. Detta har hjälpt oss att skapa en god kundrelation från ett tidigt skede. Dessutom får vi mycket positiv feedback genom recensionerna på vår hemsida, svarar Sofie.

Vad har ni för planer framöver?

– Vi har många planer, bland annat att erbjuda vårt skyddssystem separat. Vi är främst specialister på skyddssystemet, inte på mössor. Samtidigt arbetar vi med ett annat segment där vi ser ett tydligt behov av skyddsutrustning. Många tror att vi bara fokuserar på barn och mössor, men det pågår mycket mer bakom kulisserna, svarar Sofie. 

Hur kom ni i kontakt med SmartaSaker?

– En av våra kunder tipsade er inköpare om våra produkter! Jag minns att en kund skrev till oss: ”Det här är så bra! Det borde säljas på SmartaSaker”, svarar Sofie.

Systranas tre tips till andra innovatörer:

  Uthållighet är allt, det är så lätt att ge upp. Man måste vara både envis och uthållig för att lyckas ta en produkt till marknaden.
  Tro på dig själv! Genom learning by doing och samarbete med rätt kompetens utvecklas vi ständigt.
  Låt inte viktiga beslut styras av rädslor. Följ magkänslan, den leder dig oftast på rätt väg.

Omnämnda produkter

New New
Sofie & Sarah Hellström Sofie & Sarah Hellström
Skyddar mot slag och fall
649 kr
KöpInfo

Se fler inlägg

Sofie & Sarah Hellström
Sofie & Sarah Hellström
Tage Norén
Tage Norén
Ola Särén
Ola Särén
Jörgen & Majvor Johansson
Jörgen & Majvor Johansson
Klara Lövberg
Klara Lövberg
Johan Pihl
Johan Pihl
Logga in
Välj land