Han vill motverka utanförskap genom att främja samtalet

Månadens innovatör: Seth Selleck
Innovation: Kortlek, More Than One Story

Med hjälp av 50 olika frågor får du chansen att fördjupa nya som gamla relationer. More Than One Story ger dig förutsättningarna att lära känna nya sidor hos en annan människa genom den enkla metoden: lyssna.

Seth Selleck jobbar som ungdomssamordnare i Simrishamn med frågor som rör interkulturell förståelse och integration. Han kommer ursprungligen från USA men har också bott i Frankrike, Italien och nu Sverige. Han beskriver själv sin uppväxt som multikulturell och konstaterar att fler skulle må av att vistas i sådana sammanhang. Seths personliga erfarenheter som invandrare har medvetengjort vad utanförskap är och på vilka sätt det faktiskt påverkar en som människa.

Vill skapa fler berättelser

Kortspelet More Than One Story handlar om att bygga broar mellan människor i olika åldrar, bakgrunder och kulturer. Kortspelet bjuder nämligen in till personliga berättelser som syftar till att öka förståelsen och motverka fördomar. Idéen kom till Seth när han lyssnade på Chimamanda Ngozi Adichies föreläsning The danger of a single story som förklarade problematiken kring integration, rasism och utanförskap. Hon beskrev konsekvenserna som kan uppstå om människor bara får höra en typ av berättelse om en grupp eller en individ och därmed vikten av att skapa fler berättelser och narrativ.

- Efter jag hade tittat på föreläsningen vaknade jag upp mitt i natten med konceptet för More Than One Story, berättar Seth.

 

Seth samlade 50 olika frågor som fördjupar konversationen och ger deltagarna en chans att öppna upp sig och dela med sig av tidigare erfarenheter. Det var av stor vikt att hitta en variation av frågor som skulle leda till djupare samtal. Tack vare projektets inriktning fick Seth möjlighet att utveckla arbetet med kortleken på arbetstid, eftersom kortleken var något som senare kunde användas inom verksamheten. Processen tog sex månader. Några av originalfrågorna användes medan andra skrotades.

 

- En av utmaningarna var att ringa in vad produkten faktiskt var för något. Vad är budskapet? Texten på baksidan av kortleken tog tre månader att ta fram. Processen med loggan tog också lång tid.

När produkten väl var färdigställd och alla detaljer var på plats var reaktionerna från omgivningen positiva. De blev snabbt tvungna att trycka fler kortlekar än vad de först hade räknat med.

- Det var första gången ett projekt bara flög, berättar Seth.

Det nya initiativet

Spelet används idag av skolor, föreningar, kommuner men också av privatpersoner på sociala tillställningar som fester och middagar. Trots den stora spridningen kommer det inte skapas en ny version av kortleken. Däremot finns det redan ett nytt initiativ som är nära förankrat med More Than One Story. Initiativet heter Face to Face och uppmuntrar till samtal mellan människor i olika åldrar, bakgrunder och kulturer. Symbolen för Face to Face är en pratbubbla, där tanken är att pratbubblan som öppna upp dörrarna för ett samtal mellan två främlingar. Förhoppningen är att symbolen ska sprida sig organiskt och på långt sikt bidra till ett mer öppet och inkluderande samhälle.

Seth tips till andra innovatörer:

  Ta din idé på allvar! Det är lätt att döda en idé innan den ens har blivit påbörjad.
  Prata med andra personer om din idé och var öppen för feedback. Lär dig av deras reaktioner.
  Låt inte pengar begränsa idéen. Hitta intressenter och samarbetspartners först, investerare kan komma i ett senare skede.

Månadens innovatör: Seth Selleck
Innovation: Kortlek, More Than One Story

Med hjälp av 50 olika frågor får du chansen att fördjupa nya som gamla relationer. More Than One Story ger dig förutsättningarna att lära känna nya sidor hos en annan människa genom den enkla metoden: lyssna.

Seth Selleck jobbar som ungdomssamordnare i Simrishamn med frågor som rör interkulturell förståelse och integration. Han kommer ursprungligen från USA men har också bott i Frankrike, Italien och nu Sverige. Han beskriver själv sin uppväxt som multikulturell och konstaterar att fler skulle må av att vistas i sådana sammanhang. Seths personliga erfarenheter som invandrare har medvetengjort vad utanförskap är och på vilka sätt det faktiskt påverkar en som människa.

Vill skapa fler berättelser

Kortspelet More Than One Story handlar om att bygga broar mellan människor i olika åldrar, bakgrunder och kulturer. Kortspelet bjuder nämligen in till personliga berättelser som syftar till att öka förståelsen och motverka fördomar. Idéen kom till Seth när han lyssnade på Chimamanda Ngozi Adichies föreläsning The danger of a single story som förklarade problematiken kring integration, rasism och utanförskap. Hon beskrev konsekvenserna som kan uppstå om människor bara får höra en typ av berättelse om en grupp eller en individ och därmed vikten av att skapa fler berättelser och narrativ.

- Efter jag hade tittat på föreläsningen vaknade jag upp mitt i natten med konceptet för More Than One Story, berättar Seth.

 

Seth samlade 50 olika frågor som fördjupar konversationen och ger deltagarna en chans att öppna upp sig och dela med sig av tidigare erfarenheter. Det var av stor vikt att hitta en variation av frågor som skulle leda till djupare samtal. Tack vare projektets inriktning fick Seth möjlighet att utveckla arbetet med kortleken på arbetstid, eftersom kortleken var något som senare kunde användas inom verksamheten. Processen tog sex månader. Några av originalfrågorna användes medan andra skrotades.

 

- En av utmaningarna var att ringa in vad produkten faktiskt var för något. Vad är budskapet? Texten på baksidan av kortleken tog tre månader att ta fram. Processen med loggan tog också lång tid.

När produkten väl var färdigställd och alla detaljer var på plats var reaktionerna från omgivningen positiva. De blev snabbt tvungna att trycka fler kortlekar än vad de först hade räknat med.

 

- Det var första gången ett projekt bara flög, berättar Seth.

Det nya initiativet

Spelet används idag av skolor, föreningar, kommuner men också av privatpersoner på sociala tillställningar som fester och middagar. Trots den stora spridningen kommer det inte skapas en ny version av kortleken. Däremot finns det redan ett nytt initiativ som är nära förankrat med More Than One Story. Initiativet heter Face to Face och uppmuntrar till samtal mellan människor i olika åldrar, bakgrunder och kulturer. Symbolen för Face to Face är en pratbubbla, där tanken är att pratbubblan som öppna upp dörrarna för ett samtal mellan två främlingar. Förhoppningen är att symbolen ska sprida sig organiskt och på långt sikt bidra till ett mer öppet och inkluderande samhälle.

Seth tips till andra innovatörer:

  Ta din idé på allvar! Det är lätt att döda en idé innan den ens har blivit påbörjad.
  Prata med andra personer om din idé och var öppen för feedback. Lär dig av deras reaktioner.
  Låt inte pengar begränsa idéen. Hitta intressenter och samarbetspartners först, investerare kan komma i ett senare skede.


Omnämnda produkter

Seth Selleck, Johanna Holden Rosell Seth Selleck, Johanna Holden Rosell
Kortlek som inspirerar till personliga berättelser
120 kr
Köp
Info

Se fler inlägg

Inga Li
Inga Li
Hanna Dahl
Hanna Dahl
Sarah & Sofie Hellström
Sarah & Sofie Hellström
Tage Norén
Tage Norén
Ola Särén
Ola Särén
Jörgen & Majvor Johansson
Jörgen & Majvor Johansson
Logga in
Välj land