Innovation: Elmotor Zipforce
Måns Bengtsson bestämmer sig för att börja cykla till jobbet när hans kontor omlokaliserar. Då får han idéen till sin innovation, en portabel elmotor som går att fästa på ens nuvarande cykel. Han vill ställa cykeln vid busstationen och cykla den sista sträckan.
Måns bor i Vaxholm med sin fru Ellen och deras tre barn. När hans kontor flyttar från Nacka Strand till Frihamnen bestämmer han sig för att det är dags att börja cykla.
–Det går en buss in till Tekniska högskolan från Vaxholm. Men därifrån känns det som att det är jättelångt och massa omvägar inne i stan. Då fick jag idéen om att ha en cykel stående vid busstationen och cykla sista biten till kontoret.
Måns berättar att han redan 2016 fick tanken om att ha sin cykel stående vid högskolans busstation. Att han på så sätt kunde spara tid och ta genvägen genom Liljanskogen.
Zipforce – en frihet som går att dela inom familjen
–Det bästa med Zipforce är friheten. Att ha en cykel som man kan ställa var man vill. Det blir väldigt flexibelt. En annan fördel är att man kan dela Zipforce inom familjen om man har flera fästen monterat på cyklarna.
Enligt Måns används elcyklar framför allt från säkra parkeringar i hemmet till säkra parkeringar på arbetsplatsen.
Han menar att folk inte ställer sin elcykel vid tåget eller vid busstationen på grund av stöldrisken. Här kan Zipforce vara ett bra alternativ. Enkel att ta av från cykeln och får plats i väskan när du ska handla eller ska in på lunchmötet.
–Zipforce är till för dig som parkerar din cykel vid tåget eller bussen och vill cykla därifrån. Du kan välja om du vill trampa med egen benkraft eller koppla på den portabla elmotorn.
Måns fortsätter berätta att Zipforce även är bra ur ett miljöperspektiv.
–I stället för att köpa en elcykel köper du en portabel elmotor som du kan sätta på din redan befintliga cykel. Du behöver inte en helt ny cykel.
Vem är Zipforce till för?
–De flesta bor i anknytning till någon form av stad och har ett transportbehov. Kanske att man använder elcykeln till jobbet för att spara tid och slippa komma in svettig. Men att man trampar själv på vägen hem efter sin arbetsdag.
Redan 2016 börjar Måns att tillverka prototyper
Då Måns är mjukvaruutvecklare och konsult erkänner han att det var en kort startsträcka till att börja göra prototyper.
–Jag hade tidigare jobbat med både permanenta magnetmotorer, jag kunde programmera, visste att det behövdes litiumjonbatterier. Jag kunde ganska snabbt få ihop något fungerande.
Måns berättar att den svåra utmaningen var att hitta en leverantör som kunde tillverka.
”Jag var på sportlov med familjen i Vemdalen och jobbade kvällar”
–Jag vände mig till säkert till 50 olika leverantörer, men ingen kunde tillverka efter mina önskemål. Jag hörde av mig till alla plåtföretag i hela Småland.
Tidigt 2019 får Måns äntligen tag i en leverantör som kan tillverka. Måns tar tåget till Småland och idag är plåtfirman inte bara en leverantör, utan även en del i bolaget.
–Jag var på sportlov med familjen i Vemdalen och jobbade kvällar. Det kanske inte var jätteuppskattat av familjen men det var då jag fick kontakt med leverantören.
I dag beställs vissa delar från Kina som sedan skickas vidare till leverantören i Småland. Men Måns och hans kollegor börjar redan nu att titta på andra lösningar.
–Nu har vi hittat ett lokalt företag som gör våra batterier i Stockholm. Tanken är att fortsätta leta efter lokala tillverkare. Inte vara lika beroende av transporterna från Kina.
Zipforce märkte av problematiken med att ha Kina som en leverantör under Coronapandemin. Fartygsleveranserna kunde inte ta sig fram med elmotorns olika delar.
–Förutom problematik med fartyg har vi inte märkt av allt för många effekter av Corona. Vi är fortfarande rätt nyetablerade. Jag tror att man kan se större skillnader hos företag som har något att jämföra med.
Batteriet laddar under cykelturen
Zipforce är en unik svensk innovation som underlättar för cykelpendlare. En speciell funktion hos Zipforce är att batterierna laddas under självaste cykelturen. Vid en inbromsning laddas batteriet, vilket är smart i långa nedförsbackar eller vid stadscykling med många stopp. Ett fulladdat batteri räcker till 30 kilometer i ett normalt tempo och med full assistans från motorn. Batteriet tar cirka 4 timmar att ladda upp med den medföljande laddaren. Det finns dessutom en app för elcykeln, där du kan begränsa maxhastigheten.
Zipforce passar de flesta cyklar
–Det går att ha Zipforce på både fram- och bakhjulet. Men det är lite meckigare att montera på bakhjulet, då stänkskärm och pakethållaren kan vara i vägen. Men det går givetvis.
Nya innovationer på ingång
Måns vill inte avslöja framtida planer på nya innovationer. Men han nämner i förbifarten att det finns idéer om att utveckla nya produkter.
–Vi ligger inte jättelångt bort med att släppa nya innovationer.