ELBOLZO - Laddat för smidiga cykelturer
Innovatör: Sandra Erlandsson Aguilera
Innovation: Väska till elcykelbatteri ELBOLZO
Byggingenjörsstudenten Sandra Erlandsson Aguilera har ställt sig frågan fler gånger än hon kan räkna. I hemstaden Malmö är elcyklar ett vanligt transportmedel, och ett lika vanligt stöldobjekt. Att batteriet ska tas med in är en självklarhet, inte minst om man vill ha en chans att få ersättning från försäkringsbolaget. Men att bära runt på ett tungt batteri i en vanlig tygpåse kändes varken praktiskt eller tryggt. Att stoppa ner det i en vanlig väska, där man också kanske har dator, plånbok, nycklar och matlåda, var inte heller optimalt. Här fanns ett glapp i marknaden. Ett problem som ingen riktigt verkade ha löst, trots att det var så många som bar på det. Och även om framtiden för Sandra kanske ligger i ingenjörsjobb, så började ett helt annat spår att ta fart: att lösa ett vardagsproblem – för elcyklister som henne själv.
Från skiss i byrålådan till level-up program
Sandra har alltid varit en problemlösare, någon som gärna skissar, testar, funderar och ifrågasätter. Hon ser utmaningar som något som går att lösa, en chans att tänka nytt och hitta lösningar. Så när hon insåg att det saknades en bra lösning för att bära med sig elcykelns batteri, gjorde hon som hon alltid gör när hon stöter på ett problem: hon tog fram papper och penna och började skissa på en lösning.
Sandra ritade upp sin idé, men med mycket annat på gång fick den vila i byrålådan i ett år. Genom drivhuset på Malmö universitet fick hon senare chansen att ta den vidare. Via deras Level Up-program fick hon struktur, tydliga mål och ett sammanhang där idéer kunde bollas, tänjas och testas – och ta form tillsammans med andra innovatörer som bollplank. Samtidigt ville hon undersöka om idén höll även utanför det egna behovet, så hon satte ihop en enkät och skickade ut den till användare på cykelforum. Resultatet visade att elcyklister ogärna lämnar batteriet kvar på cykeln, men att de samtidigt saknar ett praktiskt och bekvämt sätt att ta det med sig. I kombination med att över en halv miljon elcyklar redan rullar i Sverige – och att ytterligare omkring 100 000 produceras årligen, stod det klart att hon hade satt fingret på ett verkligt behov.
Slingbag med skandinavisk stil
Idén blev till en smidig slingbag, specifikt designad för att rymma ett elcykelbatteri. Men processen var långt ifrån rak. Det krävdes tre prototyper, flera omvägar och en hel del pannben. Att hitta rätt tillverkare var en hel vetenskap i sig. Många fabriker var snabba med att säga att de inte gör specialmått, andra hade minimumkrav på flera tusen exemplar.
”Jag behövde någon som kunde vara flexibel – som kunde ta min skiss och göra en måttanpassad väska utan att kräva enorma volymer från start.”
Genom tips från andra, samt många turer med mejl, videosamtal och en del återvändsgränder, lyckades Sandra till slut hitta rätt fabrik. Det var avgörande att ha en bra kontaktperson – någon som kunde guida i materialval, funktion och vad som faktiskt var möjligt att producera. Prototyperna var inte billiga, och leveranstiderna långa, men fabriken var väldigt hjälpsam med att skicka materialprover, färgkartor och förslag. Innan beställningen låg på bordet hade hon redan sett och känt på det mesta, och kunde ta beslut med trygghet.
Det sitter i detaljerna
För att vässa designen bokade Sandra även ett möte med en produktutvecklare på IAMRUNBOX – ett varumärke hon själv inspirerats av. Där fick hon värdefull input som kom att sätta tydlig med sig en rollup och några testex, och lät besökarna prova med sina egna batterier. Reaktionerna lät inte vänta på sig, många blev nyfikna och förvånades över att en så självklar lösning inte redan fanns. Responsen bekräftade det hon redan anat: hon hade träffat rätt.
Från idé till verklighet och det kluriga däremellan
En av de största utmaningarna var faktiskt att jonglera heltidsplugg med produktutveckling, prototyper, tillverkarkontakter och allt administrativt runt omkring. Det blev många sena kvällar och tidiga morgnar. Samtidigt hade Sandra en viss fördel – hennes bakgrund inom logistik gav henne en förståelse för produktflöden, leveranskedjor och materialval som verkligen kom till nytta.
En annan stor utmaning var att hitta rätt material – något som inte bara var snyggt och hållbart, utan också miljövänligt. ”Det är lätt att kompromissa när man står inför snabba lösningar, men jag ville inte tumma på hållbarheten.”
Den första fabriken föreslog PVC som innerfoder, vilket Sandra tackade nej till – det är inte flamsäkert, och krockade därför med hela tanken om att väskan skulle vara både genomtänkt och hållbar. En annan oväntad detalj var väskans mått. Hon insåg tidigt att ett par centimeter hit eller dit kunde avgöra om batteriet fick plats eller inte, särskilt eftersom olika märken har olika storlek på sina batterier. Det gällde alltså att tänka brett, men också anpassa smart. Det tog tre prototyper innan allt satt rätt – både känslan i väskan, funktionen, och estetiken.
Idag heter produkten ELBOLZO – ett kreativt hopkok där EL dels styr formen i det spanska el bolso (väskan), dels blinkar mot elcykel. Ett Z på slutet slår an tonen. Namnet kom till i samtal med Sandras pappa, som är spansktalande och som ofta är den första hon bollar idéer med när något nytt är på gång. Det blev ett namn med personlighet och en produkt som fortsätter ta form, med en ny version redan på ritbordet.
Tips till andra innovatörer
Testa idén tidigt. Den behöver inte vara perfekt, det viktiga är att få ut den ur huvudet och se vad som händer.Be om hjälp. Det finns faktiskt mycket stöd att få – rådgivning, finansiering och människor som vill se dig lyckas.
Våga prata om din idé. Det är sällan någon snor en idé, men ofta någon som kan förbättra den tillsammans med dig.
Byggingenjörsstudenten Sandra Erlandsson Aguilera har ställt sig frågan fler gånger än hon kan räkna. I hemstaden Malmö är elcyklar ett vanligt transportmedel, och ett lika vanligt stöldobjekt. Att batteriet ska tas med in är en självklarhet, inte minst om man vill ha en chans att få ersättning från försäkringsbolaget. Men att bära runt på ett tungt batteri i en vanlig tygpåse kändes varken praktiskt eller tryggt. Att stoppa ner det i en vanlig väska, där man också kanske har dator, plånbok, nycklar och matlåda, var inte heller optimalt. Här fanns ett glapp i marknaden. Ett problem som ingen riktigt verkade ha löst, trots att det var så många som bar på det. Och även om framtiden för Sandra kanske ligger i ingenjörsjobb, så började ett helt annat spår att ta fart: att lösa ett vardagsproblem – för elcyklister som henne själv.
Från skiss i byrålådan till level-up program
Sandra har alltid varit en problemlösare, någon som gärna skissar, testar, funderar och ifrågasätter. Hon ser utmaningar som något som går att lösa, en chans att tänka nytt och hitta lösningar. Så när hon insåg att det saknades en bra lösning för att bära med sig elcykelns batteri, gjorde hon som hon alltid gör när hon stöter på ett problem: hon tog fram papper och penna och började skissa på en lösning.
Sandra ritade upp sin idé, men med mycket annat på gång fick den vila i byrålådan i ett år. Genom drivhuset på Malmö universitet fick hon senare chansen att ta den vidare. Via deras Level Up-program fick hon struktur, tydliga mål och ett sammanhang där idéer kunde bollas, tänjas och testas – och ta form tillsammans med andra innovatörer som bollplank. Samtidigt ville hon undersöka om idén höll även utanför det egna behovet, så hon satte ihop en enkät och skickade ut den till användare på cykelforum. Resultatet visade att elcyklister ogärna lämnar batteriet kvar på cykeln, men att de samtidigt saknar ett praktiskt och bekvämt sätt att ta det med sig. I kombination med att över en halv miljon elcyklar redan rullar i Sverige – och att ytterligare omkring 100 000 produceras årligen, stod det klart att hon hade satt fingret på ett verkligt behov.
Slingbag med skandinavisk stil
Idén blev till en smidig slingbag, specifikt designad för att rymma ett elcykelbatteri. Men processen var långt ifrån rak. Det krävdes tre prototyper, flera omvägar och en hel del pannben. Att hitta rätt tillverkare var en hel vetenskap i sig. Många fabriker var snabba med att säga att de inte gör specialmått, andra hade minimumkrav på flera tusen exemplar.
”Jag behövde någon som kunde vara flexibel – som kunde ta min skiss och göra en måttanpassad väska utan att kräva enorma volymer från start.”
Genom tips från andra, samt många turer med mejl, videosamtal och en del återvändsgränder, lyckades Sandra till slut hitta rätt fabrik. Det var avgörande att ha en bra kontaktperson – någon som kunde guida i materialval, funktion och vad som faktiskt var möjligt att producera. Prototyperna var inte billiga, och leveranstiderna långa, men fabriken var väldigt hjälpsam med att skicka materialprover, färgkartor och förslag. Innan beställningen låg på bordet hade hon redan sett och känt på det mesta, och kunde ta beslut med trygghet.
Det sitter i detaljerna
För att vässa designen bokade Sandra även ett möte med en produktutvecklare på IAMRUNBOX – ett varumärke hon själv inspirerats av. Där fick hon värdefull input som kom att sätta tydlig med sig en rollup och några testex, och lät besökarna prova med sina egna batterier. Reaktionerna lät inte vänta på sig, många blev nyfikna och förvånades över att en så självklar lösning inte redan fanns. Responsen bekräftade det hon redan anat: hon hade träffat rätt.
Från idé till verklighet och det kluriga däremellan
En av de största utmaningarna var faktiskt att jonglera heltidsplugg med produktutveckling, prototyper, tillverkarkontakter och allt administrativt runt omkring. Det blev många sena kvällar och tidiga morgnar. Samtidigt hade Sandra en viss fördel – hennes bakgrund inom logistik gav henne en förståelse för produktflöden, leveranskedjor och materialval som verkligen kom till nytta.
En annan stor utmaning var att hitta rätt material – något som inte bara var snyggt och hållbart, utan också miljövänligt. ”Det är lätt att kompromissa när man står inför snabba lösningar, men jag ville inte tumma på hållbarheten.”
Den första fabriken föreslog PVC som innerfoder, vilket Sandra tackade nej till – det är inte flamsäkert, och krockade därför med hela tanken om att väskan skulle vara både genomtänkt och hållbar. En annan oväntad detalj var väskans mått. Hon insåg tidigt att ett par centimeter hit eller dit kunde avgöra om batteriet fick plats eller inte, särskilt eftersom olika märken har olika storlek på sina batterier. Det gällde alltså att tänka brett, men också anpassa smart. Det tog tre prototyper innan allt satt rätt – både känslan i väskan, funktionen, och estetiken.
Idag heter produkten ELBOLZO – ett kreativt hopkok där EL dels styr formen i det spanska el bolso (väskan), dels blinkar mot elcykel. Ett Z på slutet slår an tonen. Namnet kom till i samtal med Sandras pappa, som är spansktalande och som ofta är den första hon bollar idéer med när något nytt är på gång. Det blev ett namn med personlighet och en produkt som fortsätter ta form, med en ny version redan på ritbordet.
Tips till andra innovatörer
Testa idén tidigt. Den behöver inte vara perfekt, det viktiga är att få ut den ur huvudet och se vad som händer.Be om hjälp. Det finns faktiskt mycket stöd att få – rådgivning, finansiering och människor som vill se dig lyckas.
Våga prata om din idé. Det är sällan någon snor en idé, men ofta någon som kan förbättra den tillsammans med dig.