Månadens innovatör: Katarina Sjöblom
Innovation: Reflextofs Firefly

Innovatören och entreprenören Katarina Sjöblom har med sin reflekterande accessoar fått innovationen att trenda och hennes förhoppning är att fler ska börja använda reflex. Hennes reflextofs är tänkt som ett komplement till övriga reflexer och är en snygg detalj att fästa på väskan.

 

Katarina är uppväxt i Stockholm där hon idag bor med sin familj.  Men under tretton år var New York hennes hem.

 

–Jag pluggade modeproduktion och jobbade sedan som konsult i New York. Att skapa och designa har alltid varit roligt och det är något jag älskar att göra, säger Katarina.

 

Under Katarinas mammaledighet träffar hon illustratören Carin Ahlberg Giddings. De blir goda vänner och bestämmer sig för att tillsammans ta fram barnreflexer.

 

–Detta var nog runt 2007. Vi såg att barnen i New York inte använde reflex och vi ville förändra normen genom att få reflexen att bli cool och trendig.

 

Idag har Katarina företaget Firefly Reflectors i Sverige och har bland annat tagit fram reflextofsen.

 

–Jag insåg att det inte bara var folk i New York som inte bar reflex. Vi i Sverige slarvade också.

 

Det blev utgångspunkten för reflextofsen, en stilren accessoar som du fäster på väskan.

 

–Jag upplevde att vuxna och tonåringar oroade sig för att reflexen skulle förstöra deras outfit. Därför är reflextofsen perfekt, den är diskret och är bättre än ingen reflex alls. Den reflekterande accessoaren är ett komplement till vanliga reflexer men det viktigaste är att du har något som reflekterar i mörkret. 

 

Katarina berättar att tanken bakom hennes innovation var att få accessoaren att trenda och att få folk att bära reflex. Under denna period var tofsar väldigt inne så därför valde Katarina att kombinera just reflexmaterialet med en modern modeaccessoar som tofsen. 

”Jag har tur som har Nancy på plats”

 

Reflextofsen tillverkas i Kina, i samma fabrik som barnreflexerna togs fram.

 

–Jag har besökt fabriken och har nära kontakt med en kvinna som kallas för Nancy. Det känns väldigt personligt och jag har tur som har Nancy på plats och kan hjälpa mig med mina specifika önskemål. Jag är väldigt petig och noggrann men hon står ändå ut med mig.

 

Katarina berättar att den största skillnaden mellan barnreflexerna och reflextofsen är materialet.

 

–Jag ville att reflextofsen skulle kännas lyxig och det veganska lädret är exklusiv och mer tilltalande för ungdomar och vuxna.

Reflextofsen finns i flera färger och Katarina är hela tiden på jakt efter att ta fram nya mönster och färger på tofsen.

 

–Färgen grå säljer bäst, det känns väldigt svenskt, skrattar Katarina.

 

Katarina medger att hennes innovation inte längre än unik. Utan att det idag finns flera liknande produkter.

 

–Det gäller att hela tiden uppdatera sig eftersom mina produkter ofta blir kopierade. Men att ta fram reflexer med nya färger och modeller gör att de håller sig unika. Men det är kul att jag var först med reflextofsen och att det var min idé från början.

 

”Jag blev överraskad över att reflextofsen blev så populär

 

Även om Katarinas innovation hade en tydlig målgrupp blev hon ändå förvånad när den sedan togs emot på marknaden.

 

–Jag blev överraskad över att reflextofsen blev så populär. Folk blev genuint glada och ville nu börja använda reflex. Det är väldigt kul att höra.

 

Reflextofsen är en säsongsprodukt och försäljningen ökar under hösten för att sedan avta i februari. Men Katarina håller sig sysselsatt året runt.

 

–Jag har min webbshop och fysiska butik där jag givetvis säljer reflexerna men även kläder, inredning och annat smått och gott.

Månadens innovatör: Katarina Sjöblom
Innovation: Reflextofs Firefly


Innovatören och entreprenören Katarina Sjöblom har med sin reflekterande accessoar fått innovationen att trenda och hennes förhoppning är att fler ska börja använda reflex. Hennes reflextofs är tänkt som ett komplement till övriga reflexer och är en snygg detalj att fästa på väskan.

 

Katarina är uppväxt i Stockholm där hon idag bor med sin familj.  Men under tretton år var New York hennes hem.

 

–Jag pluggade modeproduktion och jobbade sedan som konsult i New York. Att skapa och designa har alltid varit roligt och det är något jag älskar att göra, säger Katarina.

 

Under Katarinas mammaledighet träffar hon illustratören Carin Ahlberg Giddings. De blir goda vänner och bestämmer sig för att tillsammans ta fram barnreflexer.

 

–Detta var nog runt 2007. Vi såg att barnen i New York inte använde reflex och vi ville förändra normen genom att få reflexen att bli cool och trendig.

 

Idag har Katarina företaget Firefly Reflectors i Sverige och har bland annat tagit fram reflextofsen.

 

–Jag insåg att det inte bara var folk i New York som inte bar reflex. Vi i Sverige slarvade också.

 

Det blev utgångspunkten för reflextofsen, en stilren accessoar som du fäster på väskan.

 

–Jag upplevde att vuxna och tonåringar oroade sig för att reflexen skulle förstöra deras outfit. Därför är reflextofsen perfekt, den är diskret och är bättre än ingen reflex alls. Den reflekterande accessoaren är ett komplement till vanliga reflexer men det viktigaste är att du har något som reflekterar i mörkret. 

Katarina berättar att tanken bakom hennes innovation var att få accessoaren att trenda och att få folk att bära reflex. Under denna period var tofsar väldigt inne så därför valde Katarina att kombinera just reflexmaterialet med en modern modeaccessoar som tofsen. 

”Jag har tur som har Nancy på plats”

 

Reflextofsen tillverkas i Kina, i samma fabrik som barnreflexerna togs fram.

 

–Jag har besökt fabriken och har nära kontakt med en kvinna som kallas för Nancy. Det känns väldigt personligt och jag har tur som har Nancy på plats och kan hjälpa mig med mina specifika önskemål. Jag är väldigt petig och noggrann men hon står ändå ut med mig.

 

Katarina berättar att den största skillnaden mellan barnreflexerna och reflextofsen är materialet.

 

–Jag ville att reflextofsen skulle kännas lyxig och det veganska lädret är exklusiv och mer tilltalande för ungdomar och vuxna.

Reflextofsen finns i flera färger och Katarina är hela tiden på jakt efter att ta fram nya mönster och färger på tofsen.

 

–Färgen grå säljer bäst, det känns väldigt svenskt, skrattar Katarina.

 

Katarina medger att hennes innovation inte längre än unik. Utan att det idag finns flera liknande produkter.

 

–Det gäller att hela tiden uppdatera sig eftersom mina produkter ofta blir kopierade. Men att ta fram reflexer med nya färger och modeller gör att de håller sig unika. Men det är kul att jag var först med reflextofsen och att det var min idé från början.

 

”Jag blev överraskad över att reflextofsen blev så populär

 

Även om Katarinas innovation hade en tydlig målgrupp blev hon ändå förvånad när den sedan togs emot på marknaden.

 

–Jag blev överraskad över att reflextofsen blev så populär. Folk blev genuint glada och ville nu börja använda reflex. Det är väldigt kul att höra.

 

Reflextofsen är en säsongsprodukt och försäljningen ökar under hösten för att sedan avta i februari. Men Katarina håller sig sysselsatt året runt.

 

–Jag har min webbshop och fysiska butik där jag givetvis säljer reflexerna men även kläder, inredning och annat smått och gott.


Omnämnda produkter

Katarina Sjöblom Katarina Sjöblom
Elegant tofs i mjukt reflexmaterial
149 kr
KöpInfo

Se fler inlägg

Sofie & Sarah Hellström
Sofie & Sarah Hellström
Tage Norén
Tage Norén
Ola Särén
Ola Särén
Jörgen & Majvor Johansson
Jörgen & Majvor Johansson
Klara Lövberg
Klara Lövberg
Johan Pihl
Johan Pihl
Logga in
Välj land