Innovatör: Annika och Niklas Öhberg | SmartaSaker
100% klimatkompenserad frakt!
Leverans 1-2 dagar 60 dagar öppet köp Fri frakt fr 499kr

Varukorg

Logga in

Skriv in din epost och lösenord för att logga in och se dina tidigare ordrar och dina sparade uppgifter.

Ny kund hos oss? Skapa konto

Glömt lösenord?

Innovatörer Annika och Niclas Öhberg | SmartaSaker


Innovatörer: Annika och Niclas Öhberg
Innovationer: Juicehållare och Mellanmålslådan SnackDISC


Allt började när sonen Carl satt i bilbarnstolen och skulle dricka en festis. När han klämde till om den mjuka förpackningen rann saften ut och det blev massor av spill och kladd på kläderna och i bilen.

– I det ögonblicket föddes idén till tetrahållaren, berättar Annika och det i sin tur blev startskottet till att vi startade eget. Tetrahållaren blev vår allra första produkt. Idag har vi 15-tal produkter och finns i 38 länder.

Annika och Niclas Öhberg hade båda jobbat inom friluftsbranschen när de tog beslutet att starta eget. Med två söner och ett familjeliv med mycket friluftsaktiviteter var det självklart att satsa på produkter som underlättar när man vill äta utomhus och förenkla för familjer på språng som har med sig mat och dryck.

 

Juicehållare
Idén till juicehållaren blev startskottet till att starta eget företag och idag finns Carl Oscars produkter i 38 länder.


Ekonomin mest utmanande för att starta eget

Annika och Niclas erfarenheter från tidigare arbeten kom väl till pass när de startade eget. Annika har arbetat med kundservice, skeppning, marknadsföring och kommunikation, Niclas med produktionsplanering, inköp, produktutveckling och logistik.

– Det som var utmanande var först och främst ekonomi, berättar Annika. Vi hade inga pengar och ville inte heller ta in en delägare som skulle ha åsikter om vad vi skulle göra. Även ”allt runtomkring” är jobbigt i början. Allt från att välja företagsform, skapa en grafisk profil, hitta leverantörer till att sälja produkter från ett nytt, helt oprövat varumärke som ingen hört talas om.

– Vi valde en tuff och kostsam väg, säger Niclas. Det tar tid att starta ett helt nytt varumärke med egna produkter. Man får räkna med minst 5 år innan man kan börja se ett positivt resultat. Vi har verkligen kämpat men efter drygt 7 år av helsatsning så har det vänt.

– Vi började också tidigt att ställa ut på stora internationella mässor, fortsätter Niclas. I början gav det inget resultat och kostade oss massor av pengar. Idag lägger vi ännu mer tid och en övervägande del av vår marknadsföringsbudget på mässor men nu börjar vi få tillbaka det vi har satsat.

 

”Rejält osams innan vi kommer överens” 

Processen med att ta fram en ny produkt startar ofta med att Niclas får en produktidé. Sedan tillför Annika det mesta när det gäller funktion och designen skapar sedan de gemensamt. Ibland är detta en process som går fort men det kan även ta flera år.

– Ofta har vi från början helt skilda åsikter och är inte sällan rejält osams innan vi når ett resultat som vi båda tror på, säger Annika. Själva produktionen och materialval håller sedan Niclas i huvudsak i och jag gör foldrar, etiketter, streckkoder och förpackningar samt ansvarar för illustrationer.


Snackslåda som snurra fram mellanmålet
Under en middag i Kina föddes idén till SnackDISC. Det runda middagsbordet var fullt av smårätter och gick att snurra.

Behov i vardagslivet inspirerar till nya produkter

Tankarna runt mellanmålslådan SnackDISC föddes hösten 2017. Niclas och Annika hade länge funderat på något som skulle göra matupplevelsen roligare för barn. Sönerna Carl och Oscar gillade båda att sortera maten så en lösning med flera fack var given.

– När jag var i Kina och åt middag med en av företagets leverantörer såg jag plötsligt lösningen framför mig, berättar Niclas. Det runda middagsbordet var fullt av smårätter och bordet gick ju även att rotera.

Den traditionella kinesiska middagen gav idén till den runda mellanmålslådan med fack för plockmat. Skissarbetet startade direkt och våren 2018 var de första prototyperna klara. I samband med utvecklingen bestämde Annika och Niclas att även patentskydda den unika designen. SnackDISC presenteras första gången hösten 2018 på Formexmässan i Stockholm och Kind+Jugendmässan i Köln och fick väldigt positivt bemötande.

– Vi utgår hela tiden från vår egen familjs behov och önskemål när det gäller att ta fram produkter, säger Annika. Vi kan med stor glädje konstatera att inspirationen från vår vardag och vårt eget liv även fungerar i andra kulturer och världsdelar!


Läs mer om Juicehållaren >>

Läs mer om Mellanmålslådan >>





Annika och Niclas favoriter på SmartaSaker:


Barntallrik
Barntallrik > ”Gör matupplevelsen roligare för barnen samtidigt som man slipper alla småbarnsföräldrars mardröm. Tallriken som åker i golvet och skapar en röra.”


Barnsked
Barnskeden >
”En elegant och enkel lösning för att få mindre spill och kladd.”

Smörkniv som står
Smörkniven som står >
”Innovativ vacker design på en vanlig vardagsprodukt som finns i de flesta hem.”




Medlem i Hållbar e-handel