Sortera som Marie Kondo

KonMari-metoden – Marie Kondo

Japanskan Marie Kondos metod för ordning och reda hemma eller på jobbet kallas KonMari-metoden. Metoden går ut på att samla ihop allt man äger, en kategori åt gången, för att sedan endast behålla de saker som "man verkligen gläds åt". Därefter väljs en hemvist för de olika kategorierna. Lägger du tillbaks sakerna på sina respektive platser blir det aldrig riktigt stökigt igen. 

Marie Kondo-metoden i korthet – organisera som Marie Kondo

KonMari-metoden är perfekt för dig som stör dig på ditt stökiga hem. Genom att först ta fram alla saker ser man hur mycket man har och kan lättare ta beslut om något ska säljas, skänkas eller kastas. Det är startskottet för att skapa ordning – och i nästa steg handlar det om att bara behålla det som faktiskt gör dig glad.

Var sak på sin plats – spara bara saker som gör dig glad

Enligt Marie ska man begrunda varje enskild ägodel och fråga dig själv om den ger dig glädje. Does it spark joy? Tokimeku, på japanska. Om den gör det ska man hitta en plats där den ska ligga. Om föremålet däremot inte skänker glädje ska man tacka för tiden som varit och göra sig av med den.

Marie Kondo använder ofta lådindelningar och förvaringsbrickor när hon sorterar. Hon gillar även lådor och boxar som man kan se igenom så att man lätt ser vad som finns inuti.
Konmarimetoden - Marie Kondo
Lär dig mer om KonMarie-metoden genom att titta på hennes inspirerande filmer på Youtube eller Netflix. Eller läs någon av hennes populära böcker om att städa och organisera. Hennes första serie på Netflix heter "Tidying Up with Marie Kondo" och kom 2019. Uppföljaren "Sparking Joy" kom sommaren 2021.
Sortera som Marie Kondo
Sortera som Marie Kondo

14 steg till KonMarie-ordning

1. Organisera efter kategori - inte efter plats
Ofta börjar vi traditionellt röja i en garderob eller i en byrå. Börja istället att sortera alla prylar som hör till samma kategori, oavsett var de förvaras. Det är lättast att börja med kläderna. Plocka fram alla kläder - allt ur garderober, vindsförråd, hallskåp, kistor, byråer och lådor.

2. Ta fram sopsäckar och lådor
Ta fram ett par sopsäckar och lådor där du kan lägga det som ska bort. 
- Slängas
- Skänkas
- Säljas

3. Börja med det som är enklast
Tänk efter - vilken typ av plagg / saker har du allra lättast att göra dig av med? Skor? Klänningar? Kavajer? Väskor? Börja med den kategorin som känns lättast så att du inte fastnar. Tips! Ofta kan det vara enklast att börja med kläder och annat som tillhör en annan säsong.

4. Allt ska med
När du valt kategori börjar du med att plocka fram allt som hör till den. Absolut allt ska med! Lägg ut allt i kategorin på sängar eller golv. Du ska se allt. Välj en plats där sakerna kan ligga framme ett tag så du har tid att gå igenom allt noga.

5. Håll i varje sak - vilka saker älskar du
Fokusera inte på vad du ska slänga / skänka utan fokusera på vilka saker du älskar och vill behålla.
Du måste ta upp varje plagg i handen. Hålla i det, se det, känna det. Detta är ett viktigt moment i Kon-Marie-metoden.

6. Ställ frågan: Does it Spark Joy?
När du håller i plagget ska du fråga: Ger det här plagget / den här produkten mig glädje? Det som ger dig glädje är det som du ska behålla. Inte det som du vill behålla för att det kostade mycket eller inte har hunnit bli utslitet. Dessa saker ska du skänka bort, sälja  eller slänga.

7. Tacka och ta avsked
Nu något väldigt japanskt! Säg tack och adjö till de plagg och saker du bestämmer dig göra dig av med. Tänk på saker som om de hade en personlighet. Till exempel: - Tack för att du lärde mig att jag inte passar i lila,  - Tack vantar för att du värmde mina händer. Tänk på att det inte är kul för en tröja att ligga i garderoben och aldrig bli vald. Bättre då att du tackar för den tid som varit och säg adjö.

8. Sortera inte in förrän du gått igenom allt
Du får absolut inte börja sortera in kläder och prylar förrän innan du gått igenom allt i kategorin. Låt allt ligga kvar framme!

9. Gör jobbet ensam
Börjar du visa andra familjemedlemmar vad du rensar ut är risken stor att de tycker du gör fel. Då blir det bara rörigt. Fråga istället om de behöver något. Då kan du lägga undan saker när rensar som du tror de behöver.

10. Bär ut det du sorterat ut
När du gått igenom allt i kategorin bär du ut säckarna och lådorna med det som ska bort.

11. Säg grattis till dig själv
Gå tillbaka till högarna med det du sparat.Där finns nu bara saker som gör dig glad. Säg grattis till dig själv för nu har du bara saker som hjälper dig leva det liv du vill leva. 

12. Bestäm förvaring och plats
När du ser vad du har valt att spara kan du också börja tänka på hur sakerna ska bevaras.
Bestäm förvaring för varje sak. Hur mycket plats behövs? Vika? Hänga? Låda?

13. Vika - Ställa på högkant
En av grunderna i Kon-Marie-metoden är att du ska vika dina plagg och ställa på högkant. Då tar de mindre plats, det ser snyggt ut och du hittar vad du söker lättare.

Enligt Marie Kondo går de mesta kläder att vikas. Plagg får inte veck och skrynklor genom att vikas - om de står på högkant! Vik på rätt sätt så att de blir kompakta och ställ på högkant invid varandra i en låda.

14. Lusten att organisera smittar
Tjata inte på andra att börja röja och rensa i sin röra. Marie Kondos erfarenhet är att när någon börjar städa och organisera så blir omgivningen inspirerad och börjar röja de också.

Sätt igång

Först måste du veta varför du vill få en ny ordning. Skapa en tydlig bild av hur du vill ha det.

När du har din vision klar för dig - sätt igång!

Börja gärna på morgonen en ledig dag när du har energi. 

Vad är KonMari-metoden?

KonMari-metoden innebär att gå igenom hemmet kategori för kategori, behålla det som väcker glädje och ge varje sak en egen plats – vilket gör ordningen lätt att hålla över tid.

Omnämnda produkter

Logga in
Välj land