Niclas Wilhelmsson & Elisa Wilhelmsson
Innovatörer: Niclas & Elisa Wilhelmsson
Innovation: Vattenfri fordonstvätt

Efter några år som åretruntboende på Öland där vattenbristen främst på sommaren är tydlig, funderade Niclas och Elisa en hel del på hur det skulle vara möjligt att hålla familjens bilar rena utan att behöva vända sig till bensinstationernas tvättanläggningar - eller för den delen slösa på vattnet hemma. Resultatet blev innovationen VattenFri – den vattenfria fordonstvätten.


Vattenbrist och miljötänk blev utgångspunkten

– Många vet inte ens om att det inte är tillåtet att tvätta direkt på gatan, säger Niclas. Kommuner runt om i landet arbetar mer och mer med kampanjer för att minska "garageuppfartstvättandet" då det faktiskt är som många skriver... ”Bilens tvättvatten - Barnens badvatten”. Tungmetaller och petrokemiska lösningsmedel spolas ner i våra dagvattenbrunnar som i sin tur rinner direkt ner i närmsta vattendrag - helt orenat. Är det den miljön vi vill ge till våra barn? Även om man tvättar på en tvättanläggning, är det verkligen rätt att använda ett helt badkar med rent friskt dricksvatten, bara för att spola av smuts på bilen? Detta samtidigt som vi idag faktiskt ser vattenbrist även här i Sverige.

– Miljötänket har varit en central del vid produktionen men att ta fram produkten var egentligen inte speciellt svårt, berättar Elisa. Det är inget nytt att tvätta bilen utan vatten ute i världen. Flera aktörer finns som vi tagit hjälp av – framför allt en mexikansk man med liknande "bekymmer" har vi bollat idéer med långt fram på småtimmarna. Produkt-prototypen blev sedermera ett faktum och provförpackningar införskaffades. Sedan blev det att tvätta och dokumentera, testa och prova.



Vattenfri Biltvätt


Stor utmaning att förklara hur produkten fungerar

– Produkten lanserades först i Sverige september 2013, berättar Niclas. Men i juli 2014 utökade vi med ytterligare 3 produkter och namnet VattenFRI började bli ett begrepp. Det blev främst en lokal företelese och produktionen i vår lokal var minst sagt liten. Men vi själva trodde på iden och tvekade aldrig. Sakta men säkert så fick fler upp ögonen för oss och flera visade intresse för att bli återförsäljare.

– Svårigheten är att få människor att förstå att det fungerar, framförallt här i Sverige, säger Niclas. Att komma med en produkt på endast 100ml, ställa den på hyllan bredvid etablerade märken inom fordonsvård är inte enkelt med vår prisbild. Den lilla flaskan, många gånger dyrare än flaskan bredvid gjorde produkten näst intill osäljbar. Där hade vi (och har fortfarande) en utmaning. Vi vet att det fungerar otroligt bra, men det strider emot allt sunt förnuft att torka av en smutsig bil! Vi var på något sätt tvungna att VISA istället för att bara berätta. Det är dessutom ett koncentrat som ger en hel liter som i sin tur räcker upp till 10 tvättar och på så sätt är många gånger BILLIGARE än vanlig fordonstvätt. Detta gjorde att vi valde att börja sälja produkterna genom rekommendationsmarknadsföring, där våra återförsäljare faktiskt VISADE hur det fungerar på den presumtiva kundens fordon. Att låta intresserade TESTA och PROVA var otroligt viktigt. När vi nu åter igen arbetar med återförsäljare på traditionellt sätt så uppmanar vi dem att ha en flaska färdigblandad produkt och ett par mikrofiberdukar framme för att i möjligaste mån kunna följa med kunden ut på parkeringen och visa en 30 sekunders presentation. Vi har även gjort ett antal videos som publicerats på vår Youtube-kanal och på vår Facebook-sida, men risken med en sådan video är att det lätt blir en TV-SHOP-halleluja film. Så utmaningarna har i stort sätt främst varit att ha möjlighet att visa hur de fungerar och att produkterna är otroligt potenta. 


Biltvätt miljösmart, kit


Stort motstånd i början men också stort intresse

– Självklart har vi även fått slåss mot alla "förståsigpåaer", berättar Elisa, som utan att ha testat våra produkter påstått att de repar sönder, förstör och skapar elände. Kulmen var strax innan nyår då vi släppte en film som fick otroligt många visningar, samtidigt som vi blev överösta med påhopp och personliga angrepp på oss som personer: Riktiga nättroll. Men... inget ont som inte har något gott med sig. I takt med elakheter och osanna rykten fick vi också fulltecknade orderblock från människor som faktiskt ville prova produkterna.

– Idag producerar vi produkterna i Norrköping där vi också har vårt huvudkontor, visningslokal och liten butik. På samma ställe har vi även pack och orderavdelning för webshopen samt produktutveckling. Vi ser med stor spänning fram emot vidare utveckling av vårt företag. I dagarna lanserar vi en helt biologiskt nedbrytbar och antiallergen luftfräschare som inte döljer dålig doft med parfym, utan istället "dödar" den obehagliga doften och dessutom lämnar en behaglig och somrig doft i t.ex. bilar, garderober eller andra instängda utrymmen. Vi kommer självklart fortsätta att arbeta för att minska slösandet av vatten i samband med fordonstvätt och jobba för att fler ska se möjligheten att på ettt miljövänligt sätt få bilden ren.



Niclas och Elisas favoriter hos SmartaSaker:

Påsklämma med hällfunktion

”Påsklämman med hällfunktion. Billig, enkel och praktisk. Alla kan köpa utan stora hål i plånboken och alla kan verkligen ha nytta av den.”

Smörkniv som står
”Smörkniv som står. Behöver jag motivera? Hur genialt som helst. Inget mer kladd på bänken. Teenagers you know :)”

Binibottle
”Binibottle - Återigen, löser ett av många problem.”





Omnämnda produkter

Se fler inlägg

Nicoline Kinch
Nicoline Kinch
Olov Mattsson
Olov Mattsson
Elin & Magnus Holmgren
Elin & Magnus Holmgren
Jouni & Raimo Kautto
Jouni & Raimo Kautto
Jennie Josefsson
Jennie Josefsson
Malou Böhm
Malou Böhm
Logga in
Välj land