Innovatörer: Jacob & Victor Eriksson| SmartaSaker
100% klimatkompenserad frakt!
Leverans 1-2 dagar 60 dagar öppet köp Fri frakt fr 499kr

Varukorg

Logga in

Skriv in din epost och lösenord för att logga in och se dina tidigare ordrar och dina sparade uppgifter.

Ny kund hos oss? Skapa konto

Glömt lösenord?


Innovatörer: Jacob och Victor Eriksson
Innovation: Boxbollen


Bröderna Jacob och Victor Eriksson brinner båda för sport och motion, idag säljs deras innovation Boxbollen världen över. Boxbollen är inte bara ett roligt sätt att få hela familjen i rörelse. Den har blivit viktigare än så. Ett samarbete med Bröstcancerförbundet ger 40 kronor till organisationen för varje såld rosa boll, och ytterligare 10 kronor om du är med i Boxbollens tävling. I år är målet att nå upp till 1 miljon kronor till forskningen.

 

Storebror Jacob och lillebror Victor är uppvuxna i Jakobsberg i Stockholm. Nu bor de på varsitt håll på Kungsholmen, med kontor på Karlaplan. Bröderna jobbar tätt ihop, då både är medgrundare av företaget. Jacob sysslar med design, marknadsföring, appen och det kreativa. Samtidigt som Victor ansvarar för den fysiska produkten, Boxbollen. Victors säljarbakgrund gör även att han planerar företagets samarbeten.

 

 

–Jag är ganska självlärd men har en utbildning från Hyper Island. Jag gillar att produktutveckla och vara kreativ i mitt arbete, säger Jacob.

 

Victor fyller i och menar att det är viktigt för dem att ligga i framkant.

 

–Vi vill gärna vara ledande inom Play Tech, säger Victor.

 

Förutom deras företag har bröderna en annan sak gemensamt. Träning.

 

–Brorsan spelade fotboll på elitnivå men jag har aldrig vart intresserad av bollsporter. Jag körde MMA, säger Jacob.

 

Boxbollen är inspirerad från ett gammalt boxningsklipp

 

En dag kollar Jacob på Youtube och ser ett boxningsklipp. Den ukrainska boxaren Vasyl Lomachenko har keps på sig, och runt den har han knutigt fast en tennisboll i ett snöre. Vasyl står och matar in slag på tennisbollen. Här får Jacob idéen om att vidareutveckla detta. En liknande produkt som inte bara elitidrottare har användning av.

 

–Denna oldschool video blev vår inspiration till Boxbollen. Tanken var att göra detta fast mainstream. Speciellt för alla som är stillasittande. Ett perfekt sätt att få röra på sig, säger Jacob.

 

 

–Vi hade snackat om att göra någonting tillsammans och detta kändes som en kul grej, säger Victor.

 

Bröderna kontaktar Kina

 

Sommaren 2018 hör bröderna av sig till ett företag i Kina. Efter 13 vändor fram och tillbaka var de båda nöjda, och ett halvår senare var Boxbollen redo för marknaden.

 

–Det var viktigt att vi inte bara var nittio procent nöjda med produkten. Vi ville inte köra på good enough, utan fokuserade på finjusteringen, säger Victor.

 

Appen – där de lägger krutet

 

När de 2020 startar upp appen är det mycket att leva upp till. De båda kände av konsumenternas förväntningar och tillsammans med deras utvecklingsteam har de idag möjlighet att via appen köra tävlingar och stora samarbeten med influensers som Jocke Lundell, Bingo Rimér, Camilla Läckberg, Simon Sköld, Katrin Zytomierska och Dragomir Mrsic. 

 

–Alla åldersgrupper gillar att köra Boxbollen. Vi har en väldigt bred målgrupp, säger Jacob.

 

En vanlig dag på gymmet leder till ett samarbete med Bröstcancerförbundet

 

I början på 2019 är bröderna på gymmet och spelar in en reklamfilm med Boxbollen. En kvinna stannar nyfiket upp och undrar vad de sysslar med. Efter att de har förklarat sin produkt berättar kvinnan att just den rörelsen är väldigt bra för kvinnor som opererats för bröstcancer.

 

Denna kvinna råkar vara ordförande för Bröstcancerförbundet, Susanne Dieroff Hay. De bestämmer sig för ett möte, vilket resulterade i att Boxbollen adderade en färg och numera finns i två färger. Den röda Boxbollen Orginal och den rosa. Där den rosa är i förmån för Bröstcancerförbundet. För varje såld rosa Boxboll går 40 kronor till Bröstcancerförbundet och deras arbete. Om man dessutom är med i tävlingen "100 slag mot bröstcancer" och lyckas få in 100 slag skänker Boxbollen ytterligare 10 kronor till Bröstcancerförbundet.


 

–Sedan starten har vi samlat in 815 390 kronor till Bröstcancerförbundet. I år är målet att nå upp till en miljon. Vi är stolta över detta samarbete och såklart glada över vår Boxboll. Ett roligt sätt att röra på sig, säger Victor.  

 

I framtiden vill bröderna fortsätta produktutveckla, satsa på nya samarbeten och fortsätta med sin app. De drömmer dessutom om att arbeta tillsammans med andra länders motsvarighet till Bröstcancerförbundet.

 

–Vi jobbar redan med detta i Tyskland och vill såklart fortsätta i andra länder, säger Jacob.


Här kan du läsa mer om Rosa Boxbollen>> 

 

DI Gasellföretag 2021Certifikat: Trygg e-handel Medlem i Hållbar e-handel